نمایش نوار ابزار

تبادل دانشجو و استاد میان تهران و باکو فرصت‌ مطالعاتی برای نخبگان دو کشور ایجاد می‌کند

رئیس گروه پارلمانی جمهوری اسلامی ایران در APA ضمن تشریح فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان و تأکید بر تبادل دانشجو و استاد میان ایران و آذربایجان، خواستار بازگشایی مدارس ایرانیان مقیم این کشور شد.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، هیئت پارلمانی کشورمان در حاشیه نشست کمیته دائمی امور فرهنگی و اجتماعی مجمع مجالس آسیایی(APA) در باکو، با بختیار حمزه اغلو، رئیس کمیسیون آموزش  مجلس آذربایجان دیدار و گفتگو کرد.

محمدمهدی زاهدی، رئیس گروه پارلمانی جمهوری اسلامی ایران در APA، ضمن تشکر از مجلس آذربایجان در برگزاری نشست کمیته دائمی امور فرهنگی و اجتماعی APA، با اشاره به ضرورت استفاده از ظرفیت های پارلمانی در حوزه دوجانبه و چندجانبه، بر مواضع حمایتی جمهوری اسلامی ایران تاکید و از تمامیت ارضی کشور آذربایجان حمایت کرد.

نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی با بیان ضرورت تقویت روابط در عرصه های مختلف از جمله دانشگاه ها و حوزه های آموزشی، آن را پیوندی میان نخبگان دو کشور دانست که می‌توانند با آگاهی بخشی بیشتر به گسترش تعاملات فیمابین کمک کنند.

وی فعالیت‌های شرکت‌های دانش بنیان در جمهوری اسلامی ایران را تشریح و خاطر نشان کرد: تبادل دانشجو و استاد می‌تواند فرصت‌های مطالعاتی خوبی برای نخبگان دو کشور فراهم آورد.

عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی در ادامه سخنان خود از جمهوری آذربایجان خواست تا در زمینه بازگشایی مدارس ایرانیان مقیم این کشور مساعدت کند چرا که در حال حاضر حداقل ۱۳۰ خانواده از دانش آموزان ایرانی این موضوع را پیگیری می‌کنند که در صورت آغاز به کار این مدارس تعداد متقاضیان چندین برابر خواهد شد.

رئیس کمیته دائمی امور فرهنگی و اجتماعی APA: جمهوری اسلامی ایران آماده پذیرش دانشجویان آذربایجانی است

علی علیزاده در ادامه این دیدار بر سابقه مودت و دوستی میان دو ملت ایران و آذربایجان اشاره کرد و افزود: عواملی همچون تاریخ، فرهنگ و مذهب مشترک، بنیانی برای پیوند ناگسستنی میان دو ملت است.

نماینده مردم مراغه و عجب‌شیر در مجلس شورای اسلامی در ادامه اجماع کامل مقامات جمهوری اسلامی ایران در توسعه مناسبات با آذربایجان را فرصت خوبی برای گسترش تعاملات فیمابین دانست و بر موضع حمایتی جمهوری اسلامی ایران از این کشور تاکید کرد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به هشت سال دفاع مقدس در کشورمان در خصوص کمک جمهوری اسلامی ایران به بازسازی مناطق آزاد شده در قره باغ اعلام آمادگی کرد.

رئیس کمیته دائمی امور فرهنگی و اجتماعی APA در ادامه از میزبانی جمهوری آذربایجان از بیش از هزار دانشجوی ایرانی در این کشور قدردانی کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران نیز آماده پذیرش دانشجویان آذربایجانی است و دو کشور باید در جهت رفع مشکلات تحصیلی دانشجویان ایرانی در آذربایجان و دانشجویان آذربایجانی در ایران تلاش کنند.

رئیس کمیسیون آموزش مجلس آذربایجان: مسیر موفقیت همه کشورها از علم و تحصیل عبور می‌کند

بختیار حمزه اغلو نیز در این دیدار ضمن ابراز خرسندی از حضور فعال هیئت پارلمانی کشورمان در نشست کمیته دائمی امور فرهنگی و اجتماعی APA، در شهر باکو، آن را عاملی در جهت تقویت دوستی ها و همکاری‌های میان ایران و آذربایجان عنوان کرد.

وی با اشاره به اهمیت آموزش و علم آموزی گفت: بخش بزرگی از موفقیت همه کشورها از مسیر علم و تحصیل عبور می‌کند. از این رو، پایه اصلاح همه جوامع تقویت آموزش و آگاهی بخشی است چرا که توسعه در این مسیر، سبب گسترش روابط در سایر زمینه ها خواهد بود.

رئیس کمیسیون آموزش مجلس آذربایجان ضمن اشاره به تحولات اخیر آذربایجان، بر موضع این کشور در ایجاد صلح و ثبات در منطقه تاکید کرد./

پایان پیام