نمایش نوار ابزار

نبود عزم جدی در آموزش و پرورش برای اجرای کامل سند تحول بنیادین

عضو کمیسیون آموزش مجلس با اشاره به اجرای ناقص سند تحول بنیادین آموزش و پرورش گفت: مسئولان آموزشی کشور، عزم جدی برای اجرای کامل سند تحول بنیادین را ندارند.

محمدمهدی زاهدی با اشاره به دیدار مقام معظم رهبری با فرهنگیان و تاکیدات ایشان در خصوص  اجرای سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش گفت: از سال 90 سند تحول بنیادین که تهیه و تنظیم شد، آموزش و پرورش وظیفه اجرای این سند را در سیستم آموزشی کشور برعهده داشت که متاسفانه اجرای ناقص این سند، تبعات منفی در نظام آموزشی کشور ایجاد کرد و باعث به وجود آمدن مشکلاتی در این زمینه شد.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شوری اسلامی تصریح کرد: اجرای سند تحول بنیادین با اجرای سند 2030 در آموزش و پرورش همزمان شد و به دلیل عدم تعریف زیرنظام های این سند و هم چنین اجرای ناقص آن، باعث شد که تبعات اجرای ناقص سند تحول بنیادین نسبت به سند 2030، هم اکنون در سیستم آموزشی کشور قابل مشاهده باشد.

اجرای ناقص و به صورت سلیقگی سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش

وی ادامه داد: در سند تحول بنیادین، به طور مثال؛ امور پرورشی مورد تاکید قرار گرفته است که متاسفانه دولت و آموزش و پرورش توجهی به این مبحث مهم صورت نمی دهند و حتی در این سند که بحث رتبه بندی معملمان نیز در آن آمده است، باید در سال های اخیر این رتبه بندی صورت می گرفت که متاسفانه مورد بی مهری مسئولان آموزش و پرورش قرار گرفته است که باید گفت؛ سند تحول بنیادین علاوه بر اجرای ناقص، به صورت سلیقگی نیز اجرا می شود که این وضعیت شایسته نظام تعلیم و تربیت در جمهوری اسلامی ایران نیست.

این نماینده مجلس در دوره دهم افزود: وضعیت معیشت معلمان از شرایط نامناسبی برخوردار است و اگر معیشت آنها و مشکلات موجود برطرف شود، می تواند مشکل اجرای ناقص سند تحول بنیادین را حل کند؛ زیرا مجریان اصلی سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش، معلمان و فرهنگیان هستند و زمانی که مشکلات معیشت برای معلمان وجود داشته باشد، نمی توان انتظار اجرای کامل این سند را در مدارس، از آنها داشت که در این راستا، آموزش و پرورش باید به معلمان که هسته مرکزی تربیت نسل های آینده هستند، توجه ویژه داشته باشد و مشکلات آنها را مرتفع کند.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: مسائلی که رهبر معظم انقلاب در خصوص سند تحول بنیادین و سند 2030 مطرح کردند، باید توسط مسئولان آموزشی کشور اجرایی شود؛ چراکه آموزش و پرورش به عنوان رکن اصلی آموزشی و تربیتی در کشور باید علاوه بر رسیدگی به وضعیت معلمان، باید شرایط و فضای آموزشی مناسب را برای دانش آموزان فراهم کند و علاوه بر آن، بر محتوای درسی نیز نظارت دقیق داشته باشد تا با اجرای کامل سند تحول بنیادین، مشکلاتی که امروز گریبان آموزش و پرورش را بر دست گرفته، در سریع ترین زمان ممکن مرتفع شود./

دیدگاه ها