محمد مهدی زاهدی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی ضمن تبریک ایام گرامیداشت مقام معلم ابتدا به مساله رتبه بندی معلمان خارج از بحث برنامه اشاره کرد و گفت: انتظار داریم دولت رتبه بندی را سریعتر به مجلس ارسال کنند.
وی در ادامه با اشاره به آسیب ۱۳۸۴ مدرسه در جریان سیل که برخی از آنها تخریب کامل شدند و برخی نیز نیاز به مقاوم سازی دارند، گفت: در لرستان ۱۱۲ داریم که کاملاً تخریب شده اند و عمده این مدارس در روستاها قرار داشتند. در خوزستان نیز ۸۰ مدرسه و در گلستان ۲۰ مدرسه تخریبی برآورد شده است. برای بازسازی مدارس ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است. باید همه دست به دست هم بدهیم تا مدارس را بازسازی کنیم.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در این شرایط حداقل ۱۰۰ هزار کلاس درس نیازمند مقاوم سازی و بازسازی اساسی هستند. متوسط سرانه هر کلاس حداکثر ۵۰ متر است، اما اتاق مدیر، راهرو و.. نیز در مدرسه وجود دارد و به همین علت متوسط سرانه هر کلاس را ۱۴۰ متر محاسبه میکنند و اگر حداقل سه میلیون تومان بودجه برای هر متر مربع نیاز باشد اعتباری حدود ۴۵ هزار میلیارد تومان نیاز دارد.
وی ادامه داد: برای بازسازیها سالانه بودجهای برای حوادث و بحرانها تصویب میشود که در اختیار وزارت کشور قرار میگیرد. آموزش و پرورش هم بودجهای جداگانه برای این امر دارد اما این بودجهها کافی نیست و نیاز است که خیرین پای کار بیایند. اگر هرساله بودجه خوبی تخصیص دهیم شاید در بازه زمانی ۱۰ ساله بتوانیم مشکل تمام مدارس نیازمند نوسازی و بازسازی در کشور را حل کنیم. اما اگر بخواهیم امر ایمن سازی مدارس سرعت بیشتری داشته باشد باید بودجه فعلی نوسازی را دوبرابر کنیم.
این نماینده مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: در قانون آمده است که آموزشهای فضاهای مازاد خود را بفروشد و فضای مدارس خود را بهینه سازی کند. در آموزش و پرورش یک تفکری هست که نباید زمین مازاد را فروخت. باید این رویکرد تغییر کند. اگر آموزش و پرورش بپذیرد که این کار را انجام دهد میتواند حداقل ۲۰ هزار میلیارد تومان از این محل عوائد داشته باشد و نیمی از مشکلات را حل کند. اگر ناچار بشویم دستگاههای نظارتی را وارد کار میکنیم که کل فرایند کار سخت میشود.