«محمد مهدی زاهدی» که پس از یک سال حضور محمدرضا عارف در رأس کمیسیون آموزش و تحقیقات توانست در اجلاسیه پایانی مجلس دهم مجدداً بر کرسی ریاست این کمیسیون تکیه بزند در گفتگوی تفصیلی با خبرنگار مهر از «باز شدن مجدد پرونده مدرک تحصیلی حسین فریدون و بنیاد آرشام» در این کمیسیون خبر داد؛ پروندههایی که در زمان تصدی اصلاحطلبان بر ریاست این کمیسیون مسکوت مانده بود.
وی در مورد استعفای سید محمد بطحایی از وزارت آموزش و پرورش میگوید: «عدم همراهی دولت با وزارت آموزش و پرورش برای پرداخت مطالبات فرهنگیان و اجرای نظام رتبه بندی فرهنگیان موجب استعفای بطحائی شد. البته برخورد او با مجریان سند ۲۰۳۰ در وزارت آموزش و پرورش نیز در پذیرش استعفای وی بیتاثیر نبود»
زاهدی معتقد است عدهای برای اجرای این سند در وزارتخانه آموزش و پرورش ماموریتی ویژه دارند.
رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس پس از استعفای بطحائی، نگران انتصابات سیاسی در این وزارتخانه است و میگوید: «دولت یازدهم و دوازدهم به انتصابات در وزارتخانههای علوم و آموزش و پرورش نگاه سیاسی دارد.»
وی از وضعیت ارائه خدمات به فرهنگیان و اجرای نظام رتبه بندی راضی نیست و معتقد است «نارضایتی فرهنگیان از عملکرد وزارت آموزش و پرورش در دولت یازدهم و دوازدهم افزایش یافته است.»
نماینده مردم کرمان که توانسته کرسی رئیس فراکسیون امید در کمیسیون آموزش را فتح کند، علت کاهش وزن سیاسی فراکسیون امید در اجلاسیه پایانی مجلس دهم را حمایتهای بی قید و شرط این فراکسیون از دولت میداند و تاکید میکند: «اصلاح طلبان در عملکرد و سرنوشت دولت اعتدال شریک هستند و مردم حمایت رئیس دولت اصلاحات از روحانی و تشکیل ستاد انتخاباتی از سوی فراکسیون امید برای دولت اعتدال را فراموش نخواهند کرد»
متن کامل این مصاحبه به شرح زیر است:
پشت پرده استعفای بطحائی و موافقت رئیسجمهور با این استعفا چه بود؟
استعفای آقای بطحائی هیچ ربطی به انتخابات مجلس شورای اسلامی نداشت. طبق اطلاعات ما علت استعفای بطحائی عدم همراهی دولت در پرداخت مطالبات فرهنگیان بود. فرهنگیان مطالبات زیادی دارند که آقای بطحائی هم آن پیگیر آن بود ولی دولت با پرداخت آن هیچ همراهی نکرد.
خبرهای موثقی وجود دارد که آقای بطحائی علاقه مند به اجرای سند ۲۰۳۰ نبوده است و هر جایی که اثر و آثاری از اجرای این سند در مدارس میدیده، دستور برخورد میداده و لذا این امر موجب نارضایتی دولت بوده است، بنابراین برخوردهای آقای بطحائی با افرادی که قصد اجرای سند ۲۰۳۰ را داشتند موجب قبول استعفای وی شد.
برخورد بطحایی با مجریان سند ۲۰۳۰ در وزارت آموزش و پرورش در پذیرش استعفای وی بیتاثیر نبوداخباری در فضای مجازی منتشر شده مبنی بر اینکه آقای حسینی سرپرست فعلی وزارت آموزش و پرورش، وزیر پیشنهادی این وزارتخانه خواهد بود، شما تأیید میکنید؟
– اطلاعی در این خصوص ندارم. منتظریم ببینیم دولت چه کسی را معرفی میکند و پس از آن نظر کمیسیون اعلام خواهد شد.
وزارت آموزش و پرورش همیشه یکی از سهمیههای اصلاح طلبان در دولت بوده است، آیا در سالهای پایانی دولت دوازدهم نیز این وزارتخانه تحت سیطره سیاسی اصلاحطلبان خواهد بود؟
نگاه سیاسی به وزارتخانههای آموزش و پرورش، علوم و تحقیقات و فرهنگ و ارشاد اسلامی خیانت به کشور است. انتصابات سیاسی در این وزارتخانهها خیانت است. متأسفانه دولت یازدهم و دوازدهم در انتصابات در این وزارتخانهها نگاه سیاسی داشته است.
از وضعیت وزارت آموزش و پرورش راضی نیستیم. این وزارتخانه نسبت به گذشته دچار مشکلات اساسی است. فرهنگیان رضایتمندی زیادی در حوزه آموزش و پرورش در دولتهای قبل داشتند. پاداش بازنشستگی و بیمه تکمیلی فرهنگیان در دولتهای نهم و دهم مورد توجه قرار گرفت. این موضوعات برای فرهنگیان مهم است. متأسفانه عدم توجه به این موضوعات در دولت یازدهم و دوازدهم، نارضایتیهایی را ایجاد کرده است.
انتصابات سیاسی در سه وزارتخانه آموزش و پرورش، علوم و ارشاد یک خیانت استدر اواخر دولت دهم، وزارت آموزش و پرورش مصمم بود نظام رتبه بندی فرهنگیان را اجرا کند. آقای وزیر طرح اولیه اجرای این نظام را ابلاغ کرده بود اما علیرغم گذشت ۶ سال هنوز این نظام اجرایی نشده است که اثر منفی در میان فرهنگیان گذاشته است. دولت باید اعتماد فرهنگیان را جلب کند. مجلس شورای اسلامی نیز باید این موضوع را پیگیری کند. در این راستا کمیسیون آموزش تذکراتی را به رئیس جمهور داده و حتی وزیر مربوطه را تهدید به استیضاح کرده بود اما دولت توجهی به این نظام ندارد.
چه پروندهای در زمان ریاست اصلاح طلبان بر کمیسیون آموزش و تحقیقات مسکوک گذاشته شده بود که شما قصد دارید آنها را به جریان بیندازید؟
حتماً پروندههایی که در این مدت مورد بررسی قرار نگرفته است را دنبال خواهیم کرد. مثل پرونده آقای فریدون و «بنیاد آرشام» که قرار بود در قالب ماده ۲۳۴ آئین نامه داخلی مورد بررسی قرار گیرد.
پرونده حسین فریدون و بنیاد آرشام که در دوره ریاست اصلاحطلبان در کمیسیون آموزش مسکوت گذاشته شده بود را مجدداً بررسی میکنیماصلاحطلبان در استراتژی انتخاباتی تلاش دارند، سرنوشت خود را از دولت جدا کنند، آیا عملکرد و سرنوشت دولت از اصلاحطلبان جدا است؟
اصلاح طلبان نمیتوانند حمایت اساسی که از دولت آقای روحانی داشتند را کتمان کنند. مردم هم موضع گیریهای سران اصلاحات از آقای روحانی را فراموش نمیکنند. فراکسیون امید مجلس ستاد انتخاباتی برای آقای روحانی تشکیل داد و نمایندگان در قالب سخنرانان این ستاد در همایشهای مردمی شرکت میکردند.
فضای مجازی آنچنان مردم را به روز کرده که به راحتی نمیتوانند طرفداری خود از دولت را کتمان کنند. اصلاحطلبان در تمامی اقداماتی که دولت انجام دادهاند و همچنین در سرنوشت دولت شریک خواهند بود. لذا اصلاح طلبان در عملکرد سرنوشت دولت شریک هستند.
وضعیت سیاسی فراکسیون امید در مجلس را چطور ارزیابی میکنید؟ فراکسیون امید در اجلاسیه پایانی یک نایب رئیس و سه ریاست کمیسیون را از دست داد. علت کاهش وزن سیاسی فراکسیون امید را چه میدانید؟
کاهش وزن سیاسی اصلاح طلبان در مجلس بی ارتباط با کاهش وزن سیاسی این جریان در میان افکار عمومی نیست. مردم به دلیل حمایتهای زیاد اصلاح طلبان و فراکسیون امید از دولت در حال فاصله گرفتن از این جریان سیاسی هستند. اعضای فراکسیون امید بارها در مجلس رأی سیاسی دادند. به عنوان مثال علیرغم اینکه به عملکرد ضعیف یک وزیر اعتقاد داشتند اما اجازه استیضاح وی را ندادند.
در واقع مسائل اجرایی کشور تحت لوای مسائل سیاسی قرار گرفته است. کاهش وزن سیاسی فراکسیون امید پیامی به دولت و مجلس بود. نمایندگان با عدم انتخاب آقای مطهری به فراکسیون امید پیام دادند که باید با مطالبات به حق مردم همراهی کرد.
سوال از رئیس جمهور سوالی کاملاً اقتصادی در خصوص مشکلات معیشتی مردم بود اما معدودی از اصلاح طلبان آن را امضا کردند. این سوال در مورد کاهش ارزش پول ملی، افزایش بی رویه قیمت ارز و رکود اقتصادی بود. اما همکاران ما از فراکسیون امید این سوال را امضا نکردند. این امر در رأی نمایندگان این فراکسیون در هیئت رئیسه تأثیرگذار بود. انتظار داشتیم فراکسیون امید با توجه به اینکه اکثریت مجلس دهم را در اختیار دارد بتواند در زمینه نظارت بر دولت برای تحقق مطالبات مردم تأثیرگذار باشد.مردم به دلیل حمایتهای زیاد اصلاح طلبان و فراکسیون امید از دولت در حال فاصله گرفتن از این جریان سیاسی هستند
اصولگرایان در انتخابات مجلس باید از کدام تجارب قبلی استفاده کرده و کدام اشتباهات را تکرار نکنند؟
سازوکاری که باید برای نامزدها در حوزههای انتخابیه استفاده شود باید سازوکارهای علمی و مردمی باشد، بدین معنا که از پایین به بالا و بر اساس ملاکهای دقیق علمی، نامزدها انتخاب شوند. اینکه عدهای در تهران بنشینند و برای استانها و شهرستانها تصمیم بگیرند اقدام اشتباهی است که جواب نمیدهد. باید از درون شهرستانها جوشش و حرکت ایجاد شود و به مجمعی در استانها تبدیل گردد و پس از آن در استانها هیئت داوری تشکیل گردد. دخالت از مرکز در استانها را سَم میدانم، در دوره قبل این اتفاقات افتاد و ما نتوانستیم موفق باشیم.
فراکسیون امید در حال طراحی عملیاتی برای جلوگیری از استیضاح وزیر نفت است. علت تلاش اعضای فراکسیون برای جلوگیری از استیضاح زنگنه چیست؟
این عملیاتها و ایجاد چنین فضاهایی در کشور بُرد ندارد. ۶ سال مسئولان وزارت نفت به جای اینکه تحریمها را دور بزنند و راههای جدید برای فروش نفت و انتقال ارز پیدا کنند، منفعلانه دست روی دست گذاشتند و بهانه شان این بود که ما نمیخواهیم بابک زنجانی جدیدی ایجاد کنیم. اولاً قوه قضائیه باید سریعاً پرونده آقای بابک زنجانی را تعیین تکلیف کنند، ثانیاً تلاش اصلاح طلبان برای القای این مفهوم بر ضد حامیان استیضاح زنگنه مبنی بر اینکه به دنبال ایجاد بابک زنجانیهای جدید هستند، صددرصد غلط است.
محاکماتی که اخیراً توسط قوه قضائیه انجام میشود، نشان دهنده تلاش قوه قضائیه برای مقابله با فساد است. پروندههای فسادی که در قوه قضائیه اخیراً مورد بررسی قرار گرفته است، پروندههای بزرگی است که در چند سال اخیر واقع شده است. آیا این سوءاستفادهها و رانت خواریها بیشتر بوده است یا فروش ۶۵ تُن طلا در قالب سکه به افراد خاص و یا واگذاری ۳۰ میلیارد دلار ارز دولتی به برخی افراد خاص؟ آیا این فسادها در حد فساد بابک زنجانی نبود؟ باید دولت در قبال همه تخلفات دغدغه داشته باشد.
چرا اصلاح طلبان فروش ۶۵ تُن طلا یا واگذاری ۳۰ میلیارد دلار ارز دولتی را بررسی نمیکنند و فقط پرونده بابک زنجانی را بهانهای برای توقف فروش نفت و در تنگنا قرار دادن ایران قرار دادهاند؟
نمایندگان در تصمیم گیری برای ادامه حضور زنگنه در وزارت نفت خدا را شاهد و ناظر تصمیم خود بدانند و منافع ملی را فدای منافع فردی، جناحی و باندی خود نکنند. گاهی اوقات به نظر میرسد منافع جناحی و باندی اصل قرار میگیرد.
در کتابهای درسی هم آثاری از اجرای سند ۲۰۳۰ وجود دارد که نشان میدهد برخی افراد برای اجرای این سند مأموریتی ویژه دارندمقام معظم رهبری در دیدار اخیرشان نسبت به اجرای سند ۲۰۳۰ در برخی مدارس انتقاد کردند، آیا کمیسیون آموزش مجلس نظارتی بر عملکرد مدارس در اجرای سند داشته است؟
هیچ پرونده رسمی در مورد اجرای این سند وجود ندارد، البته خبرهایی حاکی از آن است که به صورت محدود در برخی مدارس و مهدکودکها این سند در حال اجراست اما این بدان معنا نیست که آموزش و پرورش به عمد خواستار اجرای این سند است. در کتابهای درسی هم آثاری از اجرای این سند وجود دارد که نشان میدهد برخی افراد برای اجرای این سند مأموریتی ویژه دارند. انتظار داریم که وزارت آموزش و پرورش این افراد را شناسایی کرده و برخورد جدی داشته باشد. آقای بطحائی مصمم بود این کار را انجام دهد. شاید یکی از دلایلی که آقای بطحائی کنار گذاشته شده این بود که آقای بطحائی تصمیم گرفته بود قاطعانه با این مسئله برخورد کند.
عملکرد وزارت علوم در زمینه علمی را چطور ارزیابی میکنید؟ عدهای معتقدند جهش علمی ایران با روی کار آمدن دولت یازدهم و دوازدهم دچار توقف و کندی شده است؟
وزارت علوم، وزارتخانه پیچیدهای است و ابعاد مختلفی دارد. یک بحث نگاه به سیستم آموزشی دانشگاه هاست که متأسفانه روند موجود، روند درستی نیست و ما بارها آن را اعلام کردهایم. دنیا در حال تحول جدی در زمینه آموزش است. آموزش پلتفرمی در دنیا در حال گسترش است. وزارت علوم هنوز با این ادبیات آشنا نشده است در حالی که وزارت علوم باید داعیه دار آن باشد. برخی تصمیماتی که در حوزه آموزش عالی اتخاذ میشود، تصمیمات عجولانه و بر اساس نگرش سنتی است. به عنوان مثال تضعیف جدی دانشگاه پیام نور، دانشگاه علمی کاربردی، حکایت از آن دارد که تصمیمگیران در وزارت علوم نگاه جامع و کاربردی به حوزه آموزش عالی ندارند. امیدوارم که این نگاه اصلاح شود.
در چاپ مقاله مشکلی نداریم، مشکل اصلی این است که صِرف چاپ مقاله برای کشور مفید است یا خیر؟ یک بار علم را برای علم میخواهیم که چاپ مقاله، علم برای علم است اما مفهوم علم در خدمت جامعه و رفع نیازهای کشور با چاپ مقاله مؤثر نیست. ما در زمینه تولید ایده و تبدیل ایده به محصول و محصول به صنعتی شدن و صنعتی شدن به بازاریابی و فروش، وضعیت خوبی نداریم و در این زمینه نتوانستهایم به خوبی عمل کنیم. یکی از مأموریتهای وزارت علوم با همکاری معاونت علمی و فناوری این است که این چرخه را تأمین کنند که در این زمینه ضعیف عمل کردهاند.