نمایش نوار ابزار

شفافیت به کاهش رانتخواری کمک می‌کند

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: شفافیت قوانین، شفافیت معاملات، شفافیت اطلاع رسانی و پیگیری از سبک زندگی اسلامی ایرانی به کاهش رانتخواری کمک می‌کند.

محمدمهدی زاهدی  با اشاره به وجود رانت در جامعه گفت: رانت بهره‌گیری از یک سری امتیازات خاص و ویژه، خارج از چارچوب قانونی و بعضا بر اثر داشتن بهره‌گیری از یک سری اطلاعات است که مردم ندارند و در بین خواص است. رانت در واقع بهره‌گیری از جایگاه حقوقی، قانونی و سوء استفاده از جایگاه و مقام به نفع خود، اقوام و آشنایان است.

شفافیت قوانین، شفافیت معاملات، شفافیت اطلاع رسانی به عموم باید انجام شود که هیچ کسی به صورت ویژه برخوردار نشود

رانتخواری خلاف شرع و قانون است

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: رانت می‌تواند اطلاعاتی، مالی، جایگاهی و پست و مقامی باشد و به هر شکلی که باشد خلاف شرع، قانون و عدالت است و تبعیض محسوب می‌شود و مطمئنا آثار و تبعات بد اجتماعی از خود به جای می‌گذارد.

سبک زندگی اسلامی ایرانی از رانتخواری جلوگیری می‌کند

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه برای مبارزه با رانت باید بدانیم که فرهنگ غنی اسلامی را داریم، تصریح کرد: باید قیودات اسلامی و سبک زندگی اسلامی ایرانی را در زندگی پیاده کنیم و در کنار آن به قوانین و مقرراتی که در کشور وجود دارد احترام بگذاریم. زمانی که همه اینها را در نظر بگیریم، در آن زمان عدالت در وجود من حقیقی یا حقوقی نهادینه می‌شود و خود اینها مانع از این می‌شود که به سمت و سوی رانت‌خواری حرکت کنیم.

شفافیت قوانین، شفافیت معاملات، شفافیت اطلاع رسانی به عموم باید انجام شود

زاهدی اظهار داشت: شفافیت قوانین، شفافیت معاملات، شفافیت اطلاع رسانی به عموم باید انجام شود که هیچ کسی به صورت ویژه برخوردار نشود مثلا در استخدام ها، به کارگیری نیروها، خرید و فروش املاک و پست و مقام ها تبعیض وجود نداشته باشد.

باید با رانتخواران برخورد جدی شود

این نماینده مردم در مجلس دهم خاطرنشان کرد: باید با هر کسی که به هر نحوی به رانتخواری کمک کرده و یا خودش رانتخواریکرده باید برخورد جدی شود و از آن مقام کناره‌گیری کند و به مردم نیز اعلام عمومی شود تا به مردم شناسانده شوند و این همان شفافیت است و این شفافیت‌ها باعث می‌شود تا رانتخواری کاهش پیدا کند./

دیدگاه ها